Do good. Always.

Do good. Always.

Sunday, December 22, 2013

PPUKM


Assalamualaikum.

Minggu pertama dan minggu kedua posting, group aku kena kerja kat PPUKM. Ahad pagi lagi kitorang dah bergerak ke KL, dalam petang lepas Zohor gitu sampai UIA Gombak. Sampai-sampai je sana, kena bergelandangan dulu lah kan, sebab kunci bilik takde, so tak boleh masuk bilik lagi. Hihi.

Menghirup udara di sekitar Mahallah Asma' UIA Gombak.


Malam tu, Iqa datang bilik aku bila tahu aku dah sampai. Agak kelakar sebab bila aku buka pintu bilik, Iqa hadir bersama sebatang penyapu. Haha. Sebelum tu aku text dia mengadu bilik macam bilik pusaka, berhabuk... macam 3 tahun takde orang duduk situ. Nak sapu lantai, takde penyapu, bilik sebelah pun sama. Sebab tu Iqa datang bawa penyapu, pastu berwasiat suruh aku bawa penyapu tu balik Kuantan. Haha. Lepas makan malam, dia balik lagi bilik dia pastu datang bawak bantal cadar bagai. Iqa, Iqa baik hati sungguh :)


First thought bila aku dapat tahu kena posting kat PPUKM, wow bestnya! Akhirnya posting kat KL, posting jauh sikit. Sebelum ni paling jauh pun kat Hospital Temerloh. So, excited lebih. Second thought, errhhh.. okay ke kat sana? Tak kena dianaktirikan ke nanti? Macam mana layanan staffnurses kat sana? Takut pulak aku bila fikir balik. Dah lah aku senang nak down kalau environment dalam wad tak okay. Haiyoo. Pastu hari first kitorang takde masuk kerja lagi, just ada orientasi. Orientasi… mesti ada taklimat bagai oleh pihak PPUKM. Masa ni lah nak tahu diorang baik ke tak, fikir aku. Hihi. Sangkaanku meleset. Orientasi pagi itu dikendalikan oleh clinical instructors yang jaga kitorang juga. Pastu kena menunggu kat koridor hospital lama-lama pula tu. Panas tahu tak.

Hari 2, dah mula kerja. Group aku kali ni kerja kat Oncology Clinic. Mula-mula rasa cuak juga lah kalau staffnurses kat situ tak suka kat kitorang ke kaaannn, yelah bukan anak sendiri. Tapi sangkaanku meleset sekali lagi. Aku dah cakap first impression aku mesti salah, mesti salah. Aku sendiri tak percaya dengan first impression diri sendiri. Haha. Tapi seriously, diorang baik sangat sangat sangatttt. Semua pulak yang macam tu. Kalau kat hospital sebelum ni dalam yang baik-baik pun, mesti ada sorang dua yang sesat kerek, sombong, pembuli. Tak pun dalam ramai-ramai yang kerek, sombong, pembuli tu mesti ada sorang dua je yang baik. Ouch, yang tu parah sikit lah kalau nak kerja sama-sama. Tanya sikit kena marah, lambat buat kerja sikit kena perli. Haihhh... malas cakap banyak.

Macam staffnurses kat PPUKM, kalau diorang nak minta tolong buat apa-apa mesti cakap, “Munirah, boleh tak tolong Kak Wan bla bla bla…” dengan suara yang lunak sedap telinga mendengar. Apatah lagi kebanyakan diorang ni suka hafal nama, lebih mesra kan di situ. Padahal tukar botol drip yang memang dia dah prepare kat atas cardiac table patient je pun, tapi lepas tu terus “Terima kasih ye Munirah, terima kasih sangat-sangat…” Nampak tak kat situ, macam besar sangat je jasa aku kaaann. Haha. Respect ah korang kak! 


Wow! Aku ada kad pelajar UIA, kad pelajar UKM. Ko hadoo??


2 minggu berlalu dengan bahagianya. Tak pernah aku posting dengan bahagia macam ni. Bukti aku bahagia? Berat badan aku naik 3 kilo kot! Hahahaha. Jelas tak evidence kebahagiaan aku di situ? Tak bahagia macam mana nya, kalau dah UIA Gombak tu macam syurga makanan dah. Cafe saje dah berapa, boleh pilih nak makan kat mana. Dalam satu cafe pulak, banyak pulak jenis hidangan nya, lebih-lebih kat cafe Mahallah Ruqayyah tu. Fuhhh~ 2 minggu kat sana pun, tak sempat nak rasa semua makanan tau. Pastu, kerja pun tak penat, minggu kedua kat CCU (Cardiac Care Unit) lagi laaa tak merasa penatnya berposting sebab jaga satu patient je pun sorang. Kerja pulak dengan staffnurse, jadi sorang patient dijaga 2 orang nurses. Waahh~ Best pulak jadi patient nih! Eh tak taaakkk.....hihihihi. Sebab kitorang balik terus ke Kuantan dari hospital, pagi-pagi Subuh tu dah seret dah semua beg, baldi, toiletries andddd....... penyapu! Haha.

See,gelap lagi...

Amboiii Nab.. sarat sangat tu badan dia. Hihi.

Nak cakap macam budak jalanan, tapi kemas pulak pakai.

Last day kat CCU. Sempat lagi curi-curi snap gambar. Hihi.



Serious pening masa first time aku tengok bendalah ni.

Sebahagian daripada group postingku.

'Teman' aku dalam bas. Semua kena angkut naik, bimbang letak bawah, masuk
air banjir.


Sepanjang perjalanan aku tak tidur *macam aku boleh tidur dalam bas* sebab excited nak tengok banjir. Mana banjir? Mana banjir?? Okay, banjir dah surut pun (-.-"). Ish teruk aku, boleh pulak nak banjir lama-lama hihi. Ampuunnn...

Ni je banjir yang berjaya 'dijumpai' dalam perjalanan.




Terima kasih tak terhingga terutama kepada Nik Nur Afiqah Nik Alwi dan Farah Kamal sebab sudi layan kerenahku sepanjang berada di Gombak. Haha.

No comments:

Post a Comment