Do good. Always.

Do good. Always.

Wednesday, October 30, 2013

Nightmares...


Assalamualaikum.

Sekarang aku kat library. Lama tak datang library kan, gara-gara beberapa hal yang tak dapat dielakkan macam group discussion, penting tu, kena pergi. Macam sekarang, presentation dah habis satu petang tadi, lega lah sikit. Penat...tak tau aku pasai pa penat sangat sebenaqnya, padahai dengaq orang duk present ja *okay, aku cakap utagha tapi tak jadi..kehkeh*. Dan, kalau aku stay kat bilik ni, aku rasa dah terbungkam atas katil dah, lena lama dah rasanya, so baik aku datang library, jalan lah jugak kerja sekolah aku yang bertimbun-timbun ni. Haha, okay aku perasan je, aku perasan yang aku datang library nak buat kerja sekolah, padahal benda pertama yang aku fikir nak buat masa dalam kereta tadi, nak update entri baru. Dan perkara pertama aku buat lepas turn on laptop tadi, sign in Facebook. Pelajar cemerlang, gemilang, terbilang jugak aku ni kan. Kihkihkih :p.


Kebanyakan orang tak percaya bila aku cakap aku ni panas baran orangnya. Yup, memang aku akui lah, dan aku sedar diri sendiri agak garang. Dan aku sedar juga yang baran aku dah berkurangan sejak dua menjak ni. Apa perkataan aku guna tu, kenapa bunyi laiiiinnnn jeee...ah lantak lah, janji aku faham apa aku tulis. Macam sekarang aku dah kurang lah rasa nak makan orang bila menunggu lama, tapi orang tu tak kunjung tiba. Aku macam, alah rilek ah, boleh buat benda lain dulu pun okay apa. Tapi, kena pastikan aku ada benda yang boleh dibuat lah masa tu, kalau tak memang rasa laaaaparrr lah juga kan. Haha. Eh, apa aku merepek ni, tajuk kat atas macam nak cerita lain. Okay back to the topic, malam aku dah sahabat-sahabat rapatku sambut birthday Aishah dan Faridah tu, ada 2 benda tak best berlaku, jeng jeng jengggg............


Motor Faridah tak boleh nak start. Dah apa kes, motor tak boleh nak start pun jadi satu isu pulak? Isu nya berbunyi begini, masa tu jam dah lewat, dan kitorang kena balik sebab kalau nanti lepas pukul 12, banyak pulak pak guard soal siasat kang. Pastu alkisahnya, tempat Faridah parking motor tu ramai pulak mat-mat motor lepak kat situ. Beberapa kali tak boleh start, kitorang turun balik Benteng, fikir cara macam mana nak buat ni. Lagi pulak dah rasa segan ngan mat-mat motor tu. Diorang tu pulak dah nampak macam kitorang kebingungan, takde pulak nak datang tanya ke. Okay takpe lah, mungkin diorang pun serba salah nak tanya, kitorang pulak segan nak minta tolong. Then, banyak kali juga lah Faridah dan Aishah ulang alik ke nak hidupkan motor, tapi tak berjaya jugak. Last option, terpaksa call Farid minta tolong dia datang tengok motor. Okay fine, Farid sangat baik sanggup datang. Dah banyak kali Farid berjasa kat kitorang. Dulu, masa takde sape nak tolong masa kitorang tersadai kat Megamall, Farid sanggup pinjam kereta kawan dia datang ambil kitorang. 


Then, masa Farid dah on the way datang Benteng, mat-mat motor tadi dah blah. Boleh lah kitorang cuba lagi buat kali terakhir. Masa tu jugak aku nampak sorang brader ni pakai baju "The Red Warrior" tak jauh dari kitorang. Mamat tu jugak asyik tengok-tengok kitorang je. Aku pun bisik kat Ainsya, "Weyh, kalau tak boleh start jugak... saya berani je minta tolong brader tu, orang Kelantan, berani sikit lah...". Tiba-tiba... vrom, vromm, vrooommm... motor dah berjaya di hidupkan weyh! Dan dalam masa yang sama tu jugak lah, ada suara menyapa dalam loghat Kelantan, "Kenapa ni, motor tak hidup ke?" brader tadi tu tanya aku, dah lah terus direct cakap Kelantan, muka aku ni nampak pure sangat ke Kelantannya. Haha. Pastu aku explain lah bla bla bla... motor dah hidup dah sekarang. Huh, at least brader tu berani jugak tanya kitorang kan.


Kitorang pun balik lah. Aku gerak dulu dengan kereta bersama Ainsya dan Jijah. Perjalanan smooth je. Lepas belok kat salah satu traffic light, 


BOOOMMMMMM!!!!!!!!


"Munie, awak langgar orang!!!!" Ainsya jerit. Aku terkejut terus berhenti tepi jalan. Motor tu pusing-pusing kat belakang bersama penunggang nya. Nasib baik tak terpelanting, dan nasib baik jugak kereta belakang tu tak langgar dia. Nampak macam parah. Aku pun nak reverse lah kereta, tapi tiba-tiba bila mangsa tu nampak aku reverse, okay dia bukan mangsa, dia suspek, terus angkat motor dan cabuttt. OIIIII, dia yang langgar aku, dan dia dah langgar lari tahu takkk... Suka hati je Ainsya cakap aku langgar. Haha. Dia terlepas cakap je katanya sebab terkejut. Pastu kereta belakang tu, turun nak tolong dia tapi sempat tanya je kot, sebab suspek tu dah cabut cepaaat je. Aku stay je lah dalam kereta, then kereta yang nak tolong suspek tu tadi, datang tepi kereta aku. Aku buka tingkap, Oh My God, 3 orang brader hensem dalam tu lah pulak. Tapi aku memang tak fikir apa dah time tu, terus tanya, 

"Apa jadi?"

"Dia datang dari arah mana sebenarnya?"

"Orang tu okay tak?"

"Parah ke?"

"Dia pergi mana?"

"Hospital ke?"


Bertalu-talu aku tanya, semua pasal suspek tu even dia yang langgar aku, aku dah tak fikir dah kereta aku kemek ke apa. See, bila seorang nurse berada dalam situasi macam ni, Suspek Diutamakan, Kereta Dikemudiankan. Aku rasa aku guna motto ni lah masa tu. Nurse yang bagus! Haha. Tapi last-last brader tu cakap, suspek tu mabuk. Aku tak salah pun. Erm, okay... diorang tak menjawab soalan pun. Diorang asyik cakap yang kereta aku rosak je kat belakang. Aku pulak keep tanya pasal suspek. Haha point berbeza betul. Pastu, sebab aku buat tak tahu je, dan aku just jawab, "Owh, ah, okay, takpe, thank you", diorang ulang lagi suruh aku keluar tengok kereta. Aku keluar lah bertiga-tiga. Nombor plat patah, pastu ada gores-gores lah sikit, cat tercabut sikit. Masa tu aku macam, okay lah, sikit je. Tak sampai beberapa saat, lepas cakap thank you, kitorang terus blah.


Ini lah rupa terbaru nya...


Keesokan harinya, baru aku dah mula gelabah macam mana nak bagitahu ayah aku ni. Takut pulak kalau ayah aku tarik balik kereta. Sampai petang aku tak cakap lagi kat ayah. Lepas tanya pendapat abang Chik, baru aku mengumpulkan keberanian yang hakiki dan menyusun segala ayat bagai untuk bagitahu ayah.

Aku: "Hello, ayah... erkkk... hmmm... plat kereta belakang patah....hmmmm"

Ayah: "Owh, ha, buat je lah lain kat kedai bukan mahal pun"


Okay fine! Seharian aku fikir ayat pujuk, kot-kot ayah marah, sekali ayah aku cool gitu je suruh tukar nombor plat baru. Siap tanya lagi, sape langgar?. Lol, aku sayang ayah! (^_^)


Tiba-tiba *banyak pulak tiba-tiba dalam entri aku ni* Nabilah cakap bumper kereta aku macam jatuh sikit. Kuat jugak suspek langgar kereta aku, dan banyak jugak lah duit aku melayang lepas ni. Aigoooooo~~~~ (-.-')





p/s: Dalam yang pahit, pasti ada manisnya. Apa yang manisnya? - brader-brader hensem lagi gentlemen tolong. Kahkahkahkahkahkah *tolong abaikan sign and symptom gedik aku kat sini okay*





*Negara-negara Asia Tenggara.


No comments:

Post a Comment