Do good. Always.

Do good. Always.

Monday, October 21, 2013

Aidiladha yang bosan.


Assalamualaikum.

Aku tak tahu dah nak cerita pasal apa. Nak cerita pasal raya Haji hari tu, dah takde modal sebab aku tak beraya pun, duduk rumah je. Baju raya pun tak sempat nak busuk sebab pakai untuk balik kampung je sekejap. Mungkin sebab raya kali ni cuti sekejap sangat, tak ramai orang balik kampung pun, sedara aku pun semua tak balik. Kusya apatah lagi. Oh My God, sangat merindui budak kecik tu :'( By the way, 2 berita gembira bakal menyusul tahun depan. Tak sabar! Hehe.


Ha, malam raya hari tu, Asma (kawan sekolah rendah, sekarang dah jadi jurutera komputer) ajak aku berempat, of course sape lagi kalau bukan Fatin, Pija and Nadiah keluar makan malam. Lama gila tak jumpa awek cun ni, sebab selalu tak sama cuti. Almaklumlah beliau dah kerja. Eh2, dah makin cun pulak dia ni, jelesss! Haha.

Bestfriends. Pelik tak aku pakai shawl? Hehe.




Oh, hari ni Pija konvo. Sedih sebab tak dapat nak pergi. Dulu bukan main semangat semua orang nak pergi, tapi last-last semua ada kerja masing-masing. Nadiah dah start kerja kat Terengganu hari ni, Fatin pulak dah pergi KL sebab esok ada interview kerja. Oh my, semua dah kerja, aku je lambatttt lagi. Esok dah start class, menandakan hari ni aku dah kena start sambung balik buat assignment. Ya Allah, permudahkan.






#Ni aku jumpa jenis-jenis fobia yang wujud kat dunia ni. Ada lebih 400 tapi aku pilih yang mana menarik, kelakar, atau berkait rapat dengan hidup.


  1. Acousticophobia - Takut akan suara(eh, macam mane tu?)
  2. Aerophobia - Takut meneguk, menelan udara (aku tak faham betul la, dah tu tak payah buka mulut lah)
  3. Aeronausiphobia - Takut akan muntah atau mabuk udara.
  4. Agyrophobia - Takut pada jalan atau menyeberang jalan.(highway takpe lah kan?)
  5. Ailurophobia/ Elurophobia/ Galeophobia/ Gatophobia - Takut pada kucing (kihkihkih, sape takut kucing ni...)
  6. Alektorophobia - Takut pada ayam (mesti tak pernah makan ayam dalam hidup)
  7. Ambulophobia - Takut berjalan (takpe, kerusi roda kan ada)
  8. Androphobia/ arrhenphobia - Takut pada lelaki (ha, kena sebijik atas muka!)
  9. Anthrophobia or Anthophobia - Takut pada bunga (ada jugak..)
  10. Aurophobia - Takut pada emas (seriously???)
  11. Bibliophobia - Takut pada buku (ha. tak payah belajar sebab belajar memmmmang akan jumpa buku okay)
  12. Caligynephobia/ Venustraphobia - Takut pada wanita cantik (lol takut tergoda ler tuuu...)
  13. Cathisophobia - Takut untuk duduk (takkan nak berdiri je)
  14. Chaetophobia - Takut pada rambut (ceh ni mesti takut tengok rambut gugur)
  15. Chromophobia or Chromatophobia - Takut pada warna (hellooo... dunia penuh warna-warni okay)
  16. Cyberphobia - Takut pada komputer atau bekerja menggunakan komputer (erk, buat assignment pakai tangan??)
  17. Didaskaleinophobia - Takut pergi ke sekolah (eleh alasan, padahal malas)
  18. Doxophobia - Takut mengemukakan pendapat atau menerima pujian (apa jadi eh kalau orang puji dia?)
  19. Erythrophobia/ Erytophobia/ Ereuthophobia - 1) Takut pada lampu merah. 2) memerah. 3) warna merah. (kahkahkah kak long mesti marah orang fobia warna favourite dia)
  20. Gamophobia - Takut akan pernikahan (why why why)
  21. Gynephobia or Gynophobia - Takut pada wanita (oh?)
  22. Hemophobia/ Hemaphobia/ Hematophobia - Takut pada darah (ni ramai je)
  23. Iatrophobia - Takut kepada doktor (sakit rawat sendiri)
  24. Musophobia or Muriphobia - Takut pada tikus (ini aku pun takut)
  25. Novercaphobia - Takut pada ibu tiri (dah kalau ibu tiri macam singa)
  26. Paraskavedekatriaphobia - Takut pada hari jumat tanggal 13 (dah kenapa)
  27. Peladophobia - Takut pada orang botak (Vin Diesel...)
  28. Philophobia - Takut jatuh cinta atau dicintai (no comment..tetttt)
  29. Phobophobia - Takut pada phobia (aku dah pening...)
  30. Sesquipedalophobia - Takut pada perkataan panjang (okay, nama pun dah panjang)
  31. Testophobia - Takut untuk menjalani test (hoho..)
  32. Xanthophobia - Takut pada warna kuning atau perkataan kuning (HAAAAAAAA!!!!!)




p/s: Jangan percaya yang dalam kurungan tu, aku main-main je...hahaha. Mungkin orang yang fobia tu ada sebab atau pengalaman.


No comments:

Post a Comment