Do good. Always.

Do good. Always.

Saturday, April 12, 2014

Satu kebaikan yang diingati...


Assalamualaikum.

Aku tak boleh tidur malam ni gara-gara aku tidur dari pagi saaaampai petang hari ni. Post office call berbelas kali dari pagi pun aku ignore je gara-gara tak mampu nak bukak mata pun. Adoyai, esok dah la kena bangun awal sebab ada talk dan kelas, tapi macam mana nak kasi lelap niii... Semalam aku call Liza sebab birthday dia, bergayut lebih 2 jam cerita pasal macam-macam, throwback kejadian-kejadian yang berlaku masa kat sekolah dulu bagai sampai tergendala kerja pejabat yang perlu dia siapkan. Kawan yang paling suka melayan aku yang banyak cakap ni, even dia busy gila pun, kalau aku cerita, mesti dia layan dengan bersungguh-sungguh even kadang-kadang buat aku naik angin sebab tengah-tengah serious, dia boleh buat lawak. Hehe. 


Tiba-tiba masuk topik sape kawan sekolah lama kitorang yang dah kahwin. Fikir punya fikir keluarlah satu demi satu nama. Last-last keluar nama si P ni. Dia tak kahwin lagi dan dulu dia sangat jahat sebab satu geng dengan budak yang suka buli aku. Walaupun dia budak kelas lain, tapi asal waktu prep je terpacak muka dia dalam kelas aku. Tapi aku cakap kat Liza, sejahat-jahat dia pun, dia pernah buat satu kebaikan kat aku yang aku ingat sampai bila-bila. 


Satu pagi, masa aku masuk kelas, aku tengok ada orang tukar kerusi aku. Diorang letak kerusi kotor dan rosak kat meja aku, pastu sorok kerusi lebih dalam kelas, dengan harapan aku tak dapat tukar kerusi lain. Saja nak tengok respon aku, aku tahu.. tapi aku buat tak kisah, control muka nak marah dan terus duduk. Sebab kelas mula lambat lagi, tiba-tiba P muncul dalam kelas aku, nak buat kecoh lah tu, tapi tak jadi lepas dia tengok kerusi aku yang buruk tu. Dia pergi ambil kerusi lain yang elok, then minta aku tukar, tapi aku marah-marah kat dia, sebab selalu pun dia memang suka kacau aku dan kawan-kawan. Tanpa putus asa, dia tarik-tarik kerusi yang aku tengah duduk tu, macam paksa dan akhirnya aku terpaksa mengalah. Kawan-kawan dia marah dia sebab buat macam tu, tapi bagi aku, satu kebaikan dah dia buat kat aku, yang memang aku akan ingat sampai bila-bila. Dan, memang satu kebaikan tu je lah yang dia buat, sebab lepas-lepas tu, sama je perangai kalau dah satu geng macam tu. 


Itulah salah satu contoh satu kebaikan yang boleh buat orang ingat sampai bila-bila. Satu kebaikan pun kita buat, dah boleh buat orang ingat kita. Ni kan pulak kalau banyak kebaikan yang kita buat. Tapi, dalam kes yang lain pulak, kalau orang buat keburukan kat kita pun, kita ingat jugak. Memang ada kata-kata yang berbunyi, "Ingat kebaikan orang buat kat kita, lupa keburukan orang buat kat kita". Dah kalau orang buat jahat, kalau aku lah, paling mulia perbuatan yang aku balas adalah dengan memaafkan, tapi nak lupa memang tak lah. Jadi, jangan sesekali kita buat jahat. Jangan memfitnah, jangan buka aib orang, jangan putarbelit cerita boleh tak? Aku kan, kalau engkau buat macam ni, aku takkan maafkan pun orang macam engkau ni. Nak mengaku kawan pun, aku dah gagap awal-awal.


Last but not least, aku pun banyak buat salah jugak, tapi rasanya takde lah tergolong dalam kalangan yang aku mention kat atas tu. Minta dijauhkan.





Selamat malam. Eh malam ke pagi???Hehe.

No comments:

Post a Comment