Do good. Always.

Do good. Always.

Friday, May 23, 2014

Aku yang kepedassssan


Assalamualaikum.

Tengahari tadi umi dan ayah aku sampai dari Kelantan.
Humaira warded sebab ear infection.
Kereta aku pulak buat hal.
Ayah bawa pergi bengkel.
Hantar kitorang berdua makan kat restoran.
Aku ambil nasi+ ayam masak kicap+ kacang buncis.
Order nescafe ais.
Makan.


5 minit kemudian,

Aku pandang abang buat air.
Abang tu pandang aku.
Mungkin dapat agak apa aku nak minta.
Sebab dia tengok muka aku merah.
Aku cakap,
"Nak tambah nescafe ais lagi satu..."
Walaupun perlahan,
Abang buat air tu faham.
Dia tanya,
"Pedas eh?"
Aku mengangguk.
Akak pelayan tu dengar.
Tanya aku makan apa.
Aku cakap,
"Ayam masak kicap je pun, saya ingat tak pedas..."
Akak pelayan cakap,
"Kesiannya... akak tukang masak tu memang suka masak pedas-pedas".
Aku tersenyum.
Aku sambung makan.


5 minit kemudian,

Aku tak tahan.
Aku makan tak habis.
Aku basuh tangan laju-laju.
Terus pergi tepi kaunter.
Ada jual bar chocolates.
Aku ambil satu.
Aku cakap kat bos restoran,
"Kira sekali eh... (dengan makanan)"
Bos restoran mengangguk sambil tersenyum.
Menyedari apa yang ku lalui.
Aku kembali ke meja.
Aku makan chocolate laju-laju.
Abang buat air tengah makan kat meja sebelah.
Aku nampak dia tinggalkan pinggan yang makan tak habis atas meja.
Dalam hati,
"Bawak lah sekali pinggan tu kalau taknak basuh pun"


5 minit kemudian.

Sepinggan kecil buah tembikai sampai di mejaku.
Abang buat air yang bawa.
Dia cakap,
"Makan lah, buat hilang pedas"
Aku tersenyum.
Berterima kasih.
Dia sambung makan kat meja sebelah.


5 minit kemudian,

Akak tukang masak keluar.
Tanya abang buat air.
Mana pelanggan yang kepedasan.
Abang buat air tuding jari kat aku.
Akak tukang masak tersenyum kepadaku.
Dan cakap,
"Minta maaf, pedas. Ada black pepper dalam ayam masak kicap"
Aku balas,
"Takpe, saya memang tak tahan pedas sikit. Tapi sedappp"
Akak tukang masak cakap lagi,
"Lain kali kita kurangkan pedas ye..."
Aku tersenyum lagi.


Getus hati aku,

"Apa hal aku kepedasan satu restoran kecoh???
Hahaha.


-TAMAT-




p/s: Respon kakitangan restoran ni buat aku geli hati je lah. Haha. Tapi respect dengan sikap prihatin mereka terhadap pelanggan =)

No comments:

Post a Comment